dag 6

weer een nieuwe,warme morgen in het mooie thailand. Onze eerste nacht in " ayutthaya " is goed bevallen. Om 8:00 uur gaat de wekker af maar ik ben al gedoucht en aangekleed als hij gaat. Tijd voor jessica om zich op te frissen en klaar te maken voor een fietsdag. Jaja we gaan de stad per fiets bekijken, nou dat gaat leuk worden aangezien al het verkeer in thailand links rijd,net engeland. Maar eerst ontbijten!!! Om 09:15 beginnen we aan de tocht we hebben twee mooie oranje fietsen te leen " echt hollands dus " en we kunnen van start, na 5 minuten komen we aan bij " wat maha tat " is een stuk met veel ruïnes. Het is erg indrukwekkend om dat te zien.hierna bezoeken we " wat ratchaburana " wat ook bestaat uit ruïnes ( bijna alles in deze stad bestaat daar uit, dat is de trekpleister van deze stad ruïnes!!! ) normaal moet je ook entree betalen maar vandaag is alles gratis, ( wegens het chinese nieuwjaar aankomend weekend, dus kunnen we weer nieuwjaar vieren ) na het bezoeken van deze ruïne, fietsen we door naar " wihan para mongkhon bophit " een tempel met een hele grote boeddha. Er is ook een kleine markt bij en we struimen de tentjes even langs, hierna fietsen we door, we komen langs de " olifanten plaats " waar heel wat olifanten staan te wachten op mensen die een ritje willen maken, ook zien we een baby olifant die een wasbeurt krijgt, erg leuk om te zien. We besluiten door te fietsen naar de liggende boeddha ( wat lokayasutharam ) terwijl we afstappen komt er een vrouw naar me toe en vraagt of ik een wens wil doen bij de boeddha. Ach waarom niet, toch?! Ik krijg drie wierookstokjes, 1 kaarsje, en 3 lotus bloemen. Ik loop naar de boeddha toe, moet eerst de wierookstokjes aansteken, dan met alles tussen me handen loop ik naar boeddha toe ik mag blijven staan of knielen, nou ik blijf staan, met alles tussen mijn handen doe ik in stilte mijn wens. Vervolgens moeten de wierookstokjes in een schaal zand gezet worden, de bloemen mag ik bij boeddha neerleggen. En het kaarsje moet ik over boeddha heen wrijven, dan heb ik ook een papiertje, met een stukje goud erin, dat moet ik op de plek waar ik het kaarsje over boeddha heb gehaald, plakken, en nogmaals mijn wens doen. En nu maar hopen dat de wens uitkomt, zo ja zal ik het hier vermelden. Eenmaal terug bij jessica, vertel ik precies wat ik moest doen, zegt ze ineens je hebt je tenen toch wel gedraaid want die mag je niet naar boeddha wijzen, .oeps foutje vergeten. Daarna fietsen we door naar " wat chaiwatthanaram " weer iets met veel ruïnes. Na daar rond te hebben gelopen, drinken we wat en besluiten terug te keren naar het guest house. Om 14:00 komen we daaraan, we besluiten vandaag niks meer te doen, ja kleden en bij het zwembad relaxed. Wat is dat lekker, even niks doen. We eten wat zwemmen wat, en dan regent het ineens, paar donderklappen erbij. Wij maar terug naar binnen, even douche en zodra ik daar mee klaar ben schijnt de zon alweer. De avond houden we ons gemak lopen een rondje, eten wat drinken wat en bereiden ons voor op de lange trip voor morgen, dan gaan we een reis van 6,5 uur tegemoet, op weg naar het noorden van thailand, we willen naar het plaatsje " sukothai". Nou weltrusten, tot morgen.